Sabtu, 22 Oktober 2011

Surat untuk bakal suami daripada bakal isteri...

 Dengan Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...


Surat untuk bakal suami daripada bakal isteri..

Assalamualaikum my dear future husband…

        Kehadapan  awak  yang saya sayang, terima kasih sebab sudi luangkan masa  baca surat ni walaupun saya fikir mungkin awak sangat sibuk sekarang ini. Awak dan keluarga apa khabar? Saya harap awak dan keluarga sihat selalu. Macam mana hidup awak sekarang?Saya harap semuanya baik  dan semoga Allah permudahkan segala urusan hidup awak .

   Awak, saya sebenarnya tidak tahu siapakah gerangan yang akan  ditakdirkan untuk menjadi pemimpin kepada diri saya yang jahil ini, tapi andai awak  mukmin yang soleh yang ditakdirkan untuk saya, Alhamdulillah.. saya bersyukur sangat-sangat.=)

  Awak kadang-kadang saya terfikir bagaimanakah kehidupan  kita sekarang ini. Cara hidup awak dan cara hidup saya. Mungkin banyak perbezaannya. Adakah dijalan yang Allah redhai atau tidak.  Jujurnya saya bukanlah seorang yang sempurna dalam mengamalkan ajaran Islam yang syumul tapi saya masih dalam proses mencari identiti diri untuk menjadi hamba yang diredhaiNya. Masih banyak lagi perkara yang perlu saya belajar untuk menjadi wanita yang baik. Saya harap saya tak jumpa awak dalam tempoh yang terdekat ni sebab saya rasa sangat malu dengan diri sendiri yang serba kekurangan ini…Doakan saya jadi wanita yang solehah ye awak…
  
 

  Kata orang bercinta lepas kahwin lebih indah, tapi saya risau la awak saya takut kita tak sefahaman lepas kahwin nanti… atau yang lebih tepat masing-masing tak  boleh terima cara masing-masing… adoiyai .. macam mana nie.. huhu…tapi saya tak nak bercinta sebelum kawin takut nanti saya bosan dengan awak lepas kahwin pulak.huhu…so please lepas kahwin nanti berusahalah mengorat saya sampai jatuh hati kat awak k ..hehe....  tapi dalam al-Quran Allah telah berfirman yang bermaksud perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.. InsyaAllah saya akan berusaha menjadi perempuan yang baik kerana saya ingin menjadi isteri kepada lelaki sebaik awak… =)

        Untuk pengetahuan awak yang saya sayang, saya seorang yang suka berkawan dan kebanyakan ‘kawan baik’ saya adalah lelaki tapi ‘kawan perempuan boleh kira dengan jari jer..huhu…  mungkin sebab sikap dan perangai saya yang kasar ni membuatkan saya lebih mudah untuk bercakap dan berkawan dengan lelaki berbanding perempuan. Mungkin sukar untuk awak terima atau tak boleh terima langsung…Tapi awak jangan risau sebab saya sedang belajar untuk menjadi perempuan yang lemah lembut dan bersopan santun walaupun tidak sesantun gadis Melayu terakhir…huhu…tapi sangat susah sebenarnya untuk melakukan perubahan sikap yang telah sebati sejak lahir…but I'll try my best... awak pula macam mana? Ramai kawan x? it’s ok kalau awak ada ramai atau tak ramai kawan… yang penting bila awak berkawan dengan seseorang, hormatilah haknya sebagai manusia dan belajar sesuatu daripadanya yang awak boleh jadikannya pengajaran dalam hidup awak kerana Allah tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia.. SubhanaAllah…

    Salah satu ciri-ciri wanita idaman kebanyakan lelaki di dunia ialah pandai memasak… erk.. alamak saya rasa macam nak pengsan je bila cakap bab ni…  awak, jujurnya buat masa ni saya tak berapa pandai dalam memasak makanan yang sedap-sedap mengikut selera awak... setakat masak-masak yang simple2 tu reti ler..huhu.. tapi kata nenek  ilmu masak-memasak boleh belajar. Jadi saya harap awak sanggup tunggu dan pastikan sampai saya pandai ‘masak’  baru kita kahwin sebab saya tak nak la bila tiba hari ibu nanti anak2 sambut ‘HARi Mamak’ bukan ‘Hari Mama’ sebab hari-hari mamak yang masak untuk dieorang...ish..ish.. Nauzubilllah.... Lagipun orang kata air tangan isteri pengikat kasih sayang dalam keluarga.
     
   Awak yang saya sayang, setakat ini semenjak lahir hingga sekarang , saya belum pernah kapel dengan sesiapa lagi sebab saya tunggu awak je jadi kapel saya. Mungkin awak akan  kata " ye la tu.." tapi itulah hakikatnya. Yang pernah mintak dulu pun saya reject sebab bagi saya tiada yang menghalalkan ‘hubungan’ antara lelaki dan perempuan selain akad nikah… tapi kalau setakat kawan tu no hal lah… tapi kalau awak dah  ada seseorang yang awak sangat sayang dalam hati awak sekarang ni it’s ok…jagalah hubungan awak dengan dia baik-baik… hormatilah dia sebagaimana awak hormati ibu awak kerana dia adalah bakal ibu kepada anak-anak yang soleh dan solehah… InsyaAllah…

    Awak yang dikasihi, untuk pengetahuan awak saya seorang yang degil dan saya harap awak seorang tegas dan sabar dalam mendidik saya nanti. Awak tak perlu susah hati memikirkan kedegilan saya kerana hati saya hanya akan lembut sekiranya awak bijak berkomunikasi dengan saya. Kalau boleh saya nak belajar faham awak dan terima awak seadanya dan saya harap awak pun begitu..,,,Awak yang saya sayang,  saya tak suka jadi ‘Queen control’ jadi saya tak nak kawin dengan ‘King Control’.  Pada saya, Marriage is not about control each other, but it is about how you manage your life with your partner and family.  
Lagi satu saya bukanlah seorang yang kuat cemburu ( jeles sikit je) dan saya harap awak pun begitu kerana sikap cemburu yang keterlaluan amat2 merimaskan saya dan tidak baik untuk kesihatan mental dan fizikal.... dan bagi saya ... keikhlasan awak menjadi kesetian saya, kesabaran awak menjadi kekuatan saya dan keredhaan Allah menjadikan kita bahagia.. insyaAllah…

      Awak yang saya sayang, belajarlah menjadi pemimpin rumah tangga yang bertanggungjawab serta berilmu agama . Sesungguhnya cara hidup Islam itu sangat sempurna dan akan mengindahkan cara hidup kita sekeluarga nanti. Saya harap sangat awak dapat menjadi iman dalam solat Jemaah dalam keluarga kita nanti. Mengajar anak-anak mengenal Maha Pencipta, mengucap kalimah syahadah, mengenal alif, ba, ta... rukun iman , rukun Islam dan para anbiya’…dan membimbing saya kejalan yang diredhaiNya..

   Awak yang saya sayang.. saya bukanlah secantik ‘puteri’ yang selalu awak nampak dalam mimpi awak tu..tapi saya bersyukur dikurniakan sifat yang sempurna secara fizikal dan biologinya sebagai seorang perempuan.. Pada pendapat saya tubuh badan adalah amanah dan pinjaman yang wajib dijaga dengan baik kerana akan dipersoalkan di akhirat kelak dan atas nikmat kesihatan tubuh badan ini lah kita dapat menyempurnakan ibadah dan kerja-kerja seharian..jadi saya harap awak menjaga amanah itu dengan baik terutama paru-paru awak yang sepasang tu… janganlah awak zalim dengan tubuh badan sendiri kerana kelak bukan sahaja akan menyusahkan diri sendiri tetapi juga anak2 serta doktor2 dan misi2 kat hospital tu…jadi pandai-pandailah awak jaga kesihatan diri sendiri sebab saya tak boleh tolong jaga kesihatan awak buat masa sekarang…=)

     Awak yang saya sayang..  Saya tidak kisah status pekerjaan awak, yang penting awak berusaha mencari rezeki yang halal dan mampu menampung keluarga…dan kalau boleh lepas kahwin saya nak bekerja untuk meringankan beban awak..bukan apa, kalau boleh saya tak nak jadi isteri yang selalu meminta-minta kepada suami…dengan kehendak yang pelbagai sebagai perempuan yang ada 9 nafsu + 1 akal.., saya pasti nanti awak pun boleh pening kepala melayan kerenah saya nanti.. so saya tak nak lah buat awak pening kepala sebab saya sayang sangat kat awak….   tapi kata ayah, paling kurang awak mesti ada ‘degree’… Namun pada saya, tak guna kalau seseorang itu ada deg, master or PhD tapi akhlak dan ilmu agamanya lebih rendah dari buku lali serta menyalahguna kebijaksanaan yang diberi Allah kejalan yang tidak baik kerana akal awak yang 9 itu mampu merosakkan bangsa dan negara……Sesungghnya orang yang membuat kerosakan dibumi Allah ini adalah orang-orang yang zalim…Nauzubillah…
  
  Awak yang saya sayang, walau dimana awak berada sekarang ni saya doakan semoga Allah permudahkan urusan dan lindungi awak sekeluarga. Kalau awak masih punya ibu dan ayah,  jagalah mereka sebaik-baiknya kerana itu kewajipan awak sebagai anak. Teruskan usaha dalam perkara baik yang awak lakukan. Kalau awak masih belajar, study smart.. Kalau awak dah kerja, amanah lah dalam pekerjaan awak.. Jaga solat dan  kesihatan awak baik-baik… sayang diri awak dulu sebelum awak sayang saya…dan cintailah Allah lebih dari segala-segalanya.. Bila sampai masa dan saat yang sesuai nanti semoga Allah pertemukan saya dengan awak dan semoga kita menjadi pasangan yang soleh dan solehah dunia akhirat InsyaAllah...


Salam Sayang,

From your future wife..


P/s: I love U...
GeRBeRa..
(10:34pm, 22 Oktober 2011)
  






Tiada ulasan: