Sabtu, 5 November 2011

Perjalan hamba di bumi Allah Yang Esa...



Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang....

Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam,
Yang Maha Pengasih Maha Penyayang,
Pemilik hari pembalasan,
Hanya kepada Engkau kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.
Tunjukkanlah kami jalan yang Lurus,
Jalan orang-orang yang telah Kau beri nikmat,bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat...





          Bermulanya langkah pertamaku dengan izin Mu,
Bermulanya nafasku dengan rahmat Mu,
Bermulanya hidupku dengan kasih dan sayang Mu Ya Rahman Ya Rahim..

Perjalanan ini mungkin masih panjang dan aku sendiri tidak tahu dimana akhirnya.
Meski berpimpinan sesama manusia yang mencari sinar kejayaan kata mereka,
Namun  acap kali mereka mendustakan  apa yang sepatutnya menjadi  hak Mu dihadapanku,
Jangan Kau biarkan aku tertipu...
Ya Rabbi..
Pimpimlah diri ini.

Dalam perjalan hamba yang jahil ini,
Tangan aku ditarik kanan dan kiri,
Madah yang manis dari lidah yang lembut cuba mencengkam hati,
Adakah ini syaitan atau manusia?
Kenapa mereka sedemikian sedangkan perintahMu itu jelas?
Dan aku juga sering terlalai tatkala aku hati ini jauh dariMu,
Oh Tuhan, pimpinlah hati hamba Mu ini.

Kadangkala aku terfikir sendiri,
Apakah ini hukuman atas dosa lama?.
Atau dugaan bagi daie yang mulia..

Perjalan ini mungkin tidak seperit perjalanan Baginda,
  Kerana perjalan ini satu perjuangan, 
Perjuang dan ujian bagi hamba selemah aku,
Perjuang atas janjiku kepada Sang Pencipta,
Janji yang wajib untuk aku tunaikan
Kerana yang wajib ini adalah hak Mu,
Hak yang akan dipersoalkan.
Apabila aku tiba di destinasinya nanti.

Perjalan ini dibekalkan akal,
Perjalan ini diberbekalkan ilmu.
Perjalan ini dibekalkan iman,
Perjalan ini ditemani malaikat.
Perjalanan ini diekori syaitan,
Perjalanan ini diiringi nafsu,
Perjalanan ini sulit untuk diperkatakan,
Kerana dalam perjalan ini 
Aku mencari sesuatu,
Sesuatu yang bisa membawa aku kepada Mu..
 
Di bumi Allah yang luas ini,
Akan aku teruskan perjalanan ini,
Meski banyak duri yang tersembunyi,
Duri yang cuba menambat kaki.

 Dengan hati yang cekal,
Dengan niat yang ikhlas, 
Perjalan ini harus diteruskan,
Mencari sesuatu yang pasti,
Untuk digenggam sepenuh hati,
Sebagai bukti aku ini adalah hamba,
Yang patuh kepada Mu..

Ya Rabbi,
Permudahkanlah perjalanan ini,
Perjalan mencari iman dan takwa,
Kerana perjalanan ini untuk agama Mu.


Perjalanan hamba di bumi Allah Yang Esa...



Tiada ulasan: